Tuesday, February 24, 2009

Our placement test (韓国語レベルテスト)

Avram and I had a placement test for our Korean class last night.  We know our level is really beginner's, but the office said we should take the test.

At the beginning of the test, one woman explained about the test and the schedule for the new semester in Korean.  We couldn't understand at all.  While she was talking, Avram was practicing "Hello" in Korean to me many times.  I was pretty sure it wouldn't be in the test.  I was right.

We can read Korean, but don't understand the meanings.  I tried to understand and solve the questions.  Avram was doing something next to me.  I saw him.  He was drawing a picture on the sheet.  I thought my husband is smart because he was answering the test for a long time, but he wasn't.  I mean he wasn't solving the question.

After we finished the test, I saw his paper.  I was shocked.  He was ordering the numbers to each questions.  For example, he answered 1 to Q.1.  A.2 is for Q.2.  Then he answered 25 to Question 25 even if we had only four alternative.

We want to learn basic Korean to understand it better, so he didn't try to do the test hard.  I think we don't have to worry we will go to the intermediate class because of our poor Korean, but I took the exam seriously.

Now Avram worries I have to go to the Intermediate class if my guessing worked and I got a good grade.  I am just worried that Avram and I get the same points even if he enjoyed drawing and I answered seriously.

When he gave his test sheets to the woman, she saw the picture and was surprised.  She opened her small eyes as big as she could and said good-bye to us.  Her face drawn with the shock.

Our class will start at seven in the evening next Monday.  I hope we'll be in the same room and Avram won't fall asleep after 8:30 pm.

昨夜は韓国語のレベルテストがありました。初心者だとわかってはいても、実力把握のために試験を受けるように言われ行ってきました。

試験について韓国語で説明がありましたが2人ともさっぱりわからず、顔を見合わせて笑うしかありませんでした。その間も、アブちゃんは「アニョハセヨ」を何度も私に向かって練習していました。私がそれはテストに出ないと言ってもそればかりもごもご唱えていました。

テストはチンプンカンプンでどうしようもありませんでしたが、とりあえず解きました。隣を見るとアブちゃんも何かしています。よく見ると解答用紙の裏に落書きをしていました。それはやがて4分の1の範囲に及ぶほどに大きなものになっていました。黙々と解いて賢い夫だと安心したのも束の間、試験中力が抜けてしまいました。

試験が終わり、彼の解答用紙を見てさらに衝撃が走りました。たくさん回答してあると思ったそれは、なんと順番よく数字をふってあるだけだったのです。たとえば、問題1の答えは1、問題2の答えは2、問題25の答えは25。たとえ選択肢が4までしかなくても、答えは25らしいのです。

彼は初心者のクラスで2人で一緒に勉強したいからまじめに試験を受けなかったらしいですが、それは無用な心配だと思います。彼の心配は私だけが中級クラスにいかないかということ、私の心配は遊んでいた彼とまじめに解いた私の点数が同点になりはしないかということです。

問題と解答用紙を試験監督の女性に手渡すとき、彼女がアブちゃんの落書きを眼にして衝撃のあまりその細い瞳をできる限り見開いて驚いた表情をしていたことを私は見逃しませんでした。アブちゃんは完全に見逃していました。

来週の月曜日からクラスは始まりますが、2人同じクラスであることとアブちゃんが8時半になったら居眠りをしださないことだけを願ってやみません。

1 comment:

Avram said...

I remember that test. It was fun. I especially enjoyed meeting all of the Mongolian people also taking the test. I hope some of them are in our Beginner's class (unless we made it to the Intermediate Level).